Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

KONTAKT

Skontaktuj się z nami - piątek 07.05.2021:

w godz. 8:00-13:00:
tel. 539 672 826

w godz. 13:00-18:00:
tel. 883 342 852
tel. 539 672 826

Nasi specjaliści dostępni są:

od poniedziałku do piątku: 8.00-18.00
soboty: 9.00-14.00
e-mail: sowa@uj.edu.pl

ul. Kopernika 27
31-501 Kraków

Skontaktuj się z nami, jeśli jesteś w kryzysie, masz problemy emocjonalne lub cierpisz psychicznie.

Sprawy administracyjno-organizacyjne 
kontakt od poniedziałku do piątku
w godz. 8:30 - 15:00 
tel. 12 663 36 83
e-mail: sowa@uj.edu.pl

Kierownik SOWA p. Jagna Kazienko
dostępna jest pod numerem 606 406 158
e-mail: jagna.kazienko@uj.edu.pl

Zastępca kierownika SOWA
p. Magdalena Pająk
dostępna jest pod numerem 506 006 752
e-mail: magdalena.pajak@uj.edu.pl

 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

ZAINFEKOWANI LĘKIEM - Jak sobie radzić z lękiem w obliczu koronawirusa?

ZAINFEKOWANI LĘKIEM - Jak sobie radzić z lękiem w obliczu koronawirusa?

Wraz z pojawieniem się koronawirusa nasze myśli zostały zainfekowane lękiem. Nie ulega wątpliwości, że obecna sytuacja narusza poczucie bezpieczeństwa każdego z nas, chwieje tym co do tej pory było stabilne. Odwołane zajęcia na uczelni, brak swobody w wychodzeniu z domu, do sklepu czy do znajomych. To co jeszcze wczoraj było dostępne „jak zwykle” nagle jest zamknięte. To jedna z tych sytuacji, która może się nam nie mieścić w głowie. Sytuacja, której nikt nie przewidział. Nikt  z nas nie produkował w głowie scenariusza na taką rzeczywistość. Mózg w krótkim czasie dostaje ogrom bodźców napakowanych nowością, zagrożeniem i niepewnością. Dodając do tego strach o zdrowie nasze własne oraz naszych bliskich, w głowach mogą rozkręcać się czarne scenariusze, a lęk rośnie co raz bardziej. Co więc robić? Jak w tych niestabilnych czasach spróbować złapać równowagę? Co zrobić, żeby lęk nie przejął kontroli nad naszym życiem? Jak sobie z nim radzić?

 

   1. ROZMAWIAJ Z INNYMI

W czasie, kiedy wskazane jest pozostanie w domu i unikanie kontaktów, ważnym jest zadbanie o relacje z innymi. Ten czas większego odosobnienia, nie powinien zmienić się w czas osamotnienia. Facebook, Instagram, Messenger i inne aplikacje dają nam ogrom możliwości bycia w kontakcie z innymi ludźmi cały czas. Utrzymywanie dobrych relacji, wzajemne wspieranie się i rozumienia są ważne dla utrzymania równowagi psychicznej. Możemy być dla siebie wsparciem – jesteśmy w tym razem! Mówmy o swoich przeżyciach i obawach, bo to w rozmowach z innymi możemy „rozbijać” swoje myśli, konfrontować obawy, a także pozwolić sobie na wsparcie. Nie dajmy się jednak zwariować – rozmawiajmy też o zwyczajnych sprawach, związkach, codziennych kłopotach, serialach etc.

 

   2. ŚLEDŹ TYLKO RZETELNE INFORMACJE

Świat zalewa nas teraz informacjami – mniej lub bardziej prawdziwymi nt. koronawirusa. Ludzie przesyłają sobie ogrom linków, „łańcuszków”, informacji od znajomych-znajomych, w których zawarte są różne wiadomości często podsycające lęk. Warto wprowadzić sobie na to swoje wewnętrzne sitko. Śledzić informacje, ze sprawdzonych źródeł (choćby te z Głównego Inspektoratu Sanitarnego czy Ministerstwa Zdrowa). Znajdziemy tam fakty, a nie spekulacje. Jeśli dociera już do nas jakaś niepokojąca informacja – sprawdźmy ją. Gdyby rzeczywiście miało wydarzyć się coś krytycznego jak np. zamknięcie miast czy sklepów, to raczej ścieżką informowania nie będzie „wiadomość na Whatsappie”.
Warto wprowadzić sobie ograniczenie w ilości czasu jaki poświęcamy na śledzenie doniesień nt. wirusa. Nie podsycać ciągle swojego lęku, nie bombardować się wiadomościami cały czas. Można np. sprawdzać wiadomości tylko dwa razy dziennie – rano i wieczorem, ale nie tuż przed snem.

 

   3. ZNAJDŹ CZAS DLA SIEBIE

Ważne jest, aby zadbać o czas dla siebie. Czas, bez scrollowania Internetu czy śledzenia informacji w TV. Dajmy się głowie regenerować – oderwać w inne czynności. Poczytaj książkę, na którą nie miałeś czasu. Nadrób zaległości w serialu. Poćwicz, jeśli masz na to miejsce. Wyśpij się. Ugotuj coś dobrego. Pomedytuj lub weź długą kąpiel. Cokolwiek, co Ci będzie służyć. Budujmy chwile normalności – stabilności. Ten czas, może też nam służyć. Dać wytchnienie i odpoczynek, który jest nam teraz bardzo potrzebny, żeby spróbować zrównoważyć lęk. Postarajmy się żeby każdego dnia chociaż na chwilę móc się w czymś zatracić – tak po prostu dla przyjemności.

 

   4. MIEJ PLAN DNIA

W związku z przerwą w zajęciach i akcją #zostańwdomu, większość z nas zyskała masę wolnego. W tej sytuacji warto zadbać o plan dnia, stworzyć sobie plan zadań, które mamy do wykonania. Rutyna jest ważna, ona także nadaje nam poczucie stabilności, a realizowanie zadań może dać nam poczucie sensu i satysfakcji. Określ sobie jakiś harmonogram dnia – czas np. na naukę, a potem czas na przyjemności.

 

   5. LĘK MOBILIZUJE?

Tak, lęk mobilizuje. Ta emocja ma nas motywować do walki lub ucieczki. Tak została zaprogramowana. Więc to także dzięki lękowi potrafimy się teraz zmobilizować – do zrobienia zakupów, dbania o higienę i wypełniania wszelakich zaleceń. Lęk jest nie tylko tym złym, w tej sytuacji. Jest też naszym paliwem dla zachowań profilaktycznych.

 

   6. ZAAKCEPTUJ LĘK

W obecnej sytuacji lęk jest czymś naturalnym i normalnym. Obawy o siebie i bliskich są czymś adekwatnym. Dajmy sobie do tego prawo. Nie chodzi o to, aby lęk nas pochłonął, ale żebyśmy uznali, że część tego lęku trzeba przyjąć. Zaakceptować. Lęk jest reakcją na zagrożenie. Lęk jest reakcją na nowe, niepewne i nieznane. Lęk ma prawo tu być, bo właśnie w takiej sytuacji się znaleźliśmy. Nie bójmy się lęku, kiedy pozwolimy mu być przestanie nas aż tak przerażać.

 

mgr Marta Kogut-Lechowicz
psycholog, psychoterapeutka